@ Mencukur Rambut

Tuesday, November 4, 2008

Baca blog Azza teringat draf pasal mencukur rambut ni..punya lama baru nak upload (Ammar dah berapa kali botak dah pun..heh)

Mencukur rambut adalah perkara yang disunatkan kepada bayi yang baru lahir. Sebaik-baiknya ia dlakukan pada hari ketujuh selepas dilahirkan, kemudian disunatkan bersedekah dengan emas atau perak seberat timbangan rambut yang dicukurkan kepada fakir miskin jika berkemampuan.

Hikmat Bercukur
Boleh menolong menguatkan tenaga pertumbuhan bayi, menghilangkan selaput kulit kepala dan menolong memberikan daya kekuatan dan ketajaman penglihatan mata, bauan hidung dan pendengaran telinga.

Cara Bercukur Yang Ditegah
Walaupun mencukur rambut adalah sunat, terdapat empat cara yang ditegah oleh syara':
  • Mencukur secara bertumpuk-tumpuk di sana sini sekeliling kepala
  • Mencukur di tengah-tengah kepala dan tinggalkan sekelilingnya
  • Mencukur sekeliling dan tinggalkan ditengah-tengahnya
  • Mencukur dihadapan dan tinggalkan dibelakang kepala atau sebaliknya
Ammar bercukur pada hari ke9..tunggu tali pusat jatuh dulu kata bidan..

Tengah tidur..baiknya Ammar time niBidan tengah siapkan alat

Gunting dulu

Baru cukur..sambil tu kasi habuan skit supaya tak nangis..Dah siap..sambung tidur balik..

p/s: Bab bersedekah emas ikut timbangan tu tak mampula..emas mahal..huhu

11 kawan BabyIbu berkata-kata..:

lovelymummy said...

hehe..kita tgk azza tulis psl becukur,teringat time sara cukur.sara cukur sama gak ari cm ammar cukur..ari ke-9(tunggu pusat jatuh and 'tut' nye nampak baru ley cukur) :P

lovelymummy said...

silap da...tunggu 'tut' nye nampak baru ley sunat..sara cukur sekali sunat.

supermummy said...

bagusnya bidan yg cukurkan...masa saya dulu saya yg cukur sendiri..kehkeh..mmg teramat2 mencabar!

atoyis said...

kimi atuk dia jek yg cukur kan tu pon atuk dia kata "...suruh ler abah dia cukurkan ayah dlu suma anak2 ayah..ayah wat sendiri.." heheh tp nk wat cm ne abah dia takut luka.. :D

oli said...

anak saya cukur masa 4 bulan...

me n de alisha said...

Alisha bercukur masa 1 bulan...sampai sekarang rambut tak tumbuh lagi...rambut lambat tumbuh...

Mama_Aqish said...

memang bagus cukur rambut anak masa tecik & baru lahir ni...untuk buang rambut yang kotor masa kat dalam perut....rambut cepat je tumbuh...

Mama Safiyyah said...

dr baby sampai besar comel si ammar ni....

miela77 said...

Baby Qis cukur umo 2 bln...cik abgku cukur sendiri..huhuhu

Zanna_MamaBatrice said...

cepat gark ammar bercuku.......batrice dah 2 bulan baru bercukur, tu pun atuk dia yg cukurkan...nekad jer lah...

lambat tali pusat ammar putus erk...batrice 3 hari jer......ngam2 masa besday papa dia tali pusat tu putus...

yana....x byk dpt sikit pun sedekah kan hasil wang timbangan rambut ammar tu pun jadi ler yana...rambut ammar lebat....batrice dulu, lepas cukur...pi timbang....nilainyer bersamaan ngan RM80....jadi ler kan...

asmaa said...

syifa' lambat tanggal pusat 2 minggu lebih,jd start cukur rambut pun lambat mula...tak kisahlahkan yg penting cukur rambut 7x...dlm umah sy sorang je blh cukur rambut anak...yg lain takuutttt...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Widget By Devils Workshop