@ Telentang dan Kemudaratannya

Thursday, November 27, 2008

Just nak share info..untuk panduan bersama..

Kesan sekiranya anak sering ditelentangkan:

1. Bahagian belakang kepalanya akan menjadi leper.
2. Mengurangkan ruang untuk anak membesar.
3. Mudah mengalami masalah kembung perut.
4. Jika muntah,bahan dari muntah boleh menyebabkan tercekik.
5. Jari-jarinya lambat dibuka.
6. Bayi tidak mudah menembungkan matanya untuk fokus jarak dekat.
8. Mudah gemuk.
9. Lambat bergerak, lambat melunjur dan kurang suasana meneroka.

Kaedah-kaedah Yang Perlu Diamalkan

1. Tidurkan anak dalam posisi mengiring ke kanan
2. Tiarapkan anak (masalah SIDS tidak seharusnya timbul kecuali bagi keadaan2 yang tertentu)- dada bayi sudah cukup kuat utk ditiarapkan..tiada kesan keatas dadanya.
3. Anak tidak perlu dibedung. Ia menyukarkan pergerakannya dan terpaksa ditelentangkan.
4. Gunakan tilam yg nipis. Tilam yang nipis lebih selamat dan anak dapat merasa tekanan lantai.
5. Tilam perlu dibungkus dengan kain kain cadar cotton yang boleh diikat.
6. Anak tidur tanpa menggunakan bantal kepala.
7. Boleh didukung sekali sekala. Tetapi harus sering dilepaskan untuk ia bergerak bebas diatas lantai.
8. Waktu jaga, letakkan diatas lantai dalam posisi meniarap.
9. Kurangkan penggunaan buaian. Ini akan menyebabkan anak merasa terperangkap.
10.Jangan riba sehingga ia merasa terperangkap dan susah utk bergerak dan meneroka.
11.Untuk memudahkan anak mula meniarap, letakkan diatas dada kita sejurus selepas dilahirkan.
12.Pastikan lantai bersih dan tidak mempunyai barang yang bahaya atau mencederakan anak.
13.Keterangan perlu dibuat kepada datuk dan nenek agar mereka faham dan yakin akan perkara2 ini.

11 kawan BabyIbu berkata-kata..:

Mommy Lyna said...

orang tua suka kalo kepala leper. hafiy tido mengiring, kena kutuk aje pasal kepala senget.

mummy_adam said...

thanks a lot for the info.. best!!

donat said...

info yg bgs.rajin btui la ang yana oi..dok search mende2 ni.aku ni pjj blog ang je le, hehe.nak cr sndiri ,malas.hehe

Elyn said...

My MIL kalo i telentangkan wafiq mesti die bising kang anak kapla leper ekekekekek btw thanks for the info

aMLiNsHaH said...

same here.. selalu kene tegur ngan MIL kalu tdokan farees terlentang.. huhuhu!

oli said...

really a good info

Mama Safiyyah said...

bab datuk ngan nenek tu yg payah tu

miela77 said...

skrg baby qis suka tido mengiring...klu ditelentangkan...jaga2 dah mengiring...cuma risau jgn meniarap je..bahaya...

Zanna_MamaBatrice said...

batrice x suka kalu tido telentang....dia rimas

asmaa said...

bagus tidokan anak2 dlm keadaan mengiring dan meniarap...

thanks babyibu diatas informasi tersebut

me n de alisha said...

ish Alisha memang suka tido terlentang...dah cuba mengiring dia tak mahu lak..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Widget By Devils Workshop