@ OPOL

Friday, December 12, 2008

Apa itu OPOL?

One parent, one language. Ia digunakan untuk mengajar anak bahasa.

Tahukan anda bayi adalah pakar bahasa?

Sejurus selepas dilahirkan, bayi tidak mengenali bahasa. Oleh kerana itu, dia boleh diajar apa sahaja bahasa. Bayi dapat memahami bahasa daripada suara yang dia dengar dan gerak-geri yang disertakan bersama perasaan yang positif. Suara adalah sejenis rangsangan yang menyedarkan bayi kepada persekitarannya. Lebih kerap dia mendengar, lebih baik. Lebih awal juga lebih baik. Usaha dan tenaga yang diperlukan oleh bayi dalam memperolehi bahasa amat minima. Bayi hanya mendengar - tak perlu buat apa2! Hebatkan!.

Caranya

OPOL: Ayah bertutur dengan anak dalam satu bahasa manakala ibu pula bertutur dengan anaknya dalam satu bahasa yang lain.

Kaedah-kaedah yang perlu diamalkan:

Sejak dari kecil lagi anak dibiasakan mendengarkan dua bahasa:
  • bahasa itu sering digunakan semasa bercakap
  • ada org yang tertentu yang bercakap dengannya menggunakan bahasa itu
  • perkara itu berlaku setiap hari
  1. Ibu dan ayah perlu mengekalkan pembahagian masing2 tentang bahasa yang harus digunakan, tanpa ditukar2.
  2. Semasa menggunakan satu bahasa yang berkenaan,ayah ibu jangan mencampur adukkan perkataan-perkataan dari 2 bahasa.
  3. Amalan ini dikekalkan sebagai penghayatan biasa sehingga anak-anak besar.

7 kawan BabyIbu berkata-kata..:

donat said...

hm,cenggitu ek..jd aku kena ckap loghat kedah le ngan damia.ateng lak cakap sabah.haha.

oli said...

good info

Mama Safiyyah said...

dah lama bincang dgn husb nak buat mcmtu tp tak tau napa tak terbuat....hubby arab, mama english.....sedara mara melayu

miela77 said...

kita perlu praktikkan since their born...

Mama_Aqish said...

hu..hu...macam mane nak mulakan dulu ek???bebudak kalo dari tecik dah diajoseo cepat masuk sikit

Zanna_MamaBatrice said...

sokong yana
dari awal ajar diaorg kan...
chtnyer camnie ker yana
ayah - BI or Mandarin
ibu - melayu
he he he
secara x langsung nanti anak tu akan pandai dlm 2 bahasa kan....

me n de alisha said...

bagus lah info ni, harus diamalkan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Widget By Devils Workshop