@ Tidurlah Sayang

Tuesday, December 2, 2008

Tabiat tidur bayi beri kesan kesihatan

Semua bayi yang baru dilahirkan sering terjaga daripada tidur pada waktu malam. Ia sesuatu yang normal, tetapi menjelang usianya enam bulan, ada bayi yang boleh tidur lena sepanjang malam tetapi ada yang terjaga dan perlu ditidurkan semula.


Tidur bagi bayi adalah sebahagian penting dalam proses tumbesarannya. Tidur waktu malam sangat penting kepada bayi kerana mereka akan lebih riang dan tenang pada waktu pagi.

Jika terganggu walaupun sekejap atau secara berterusan dan bertambah pada setiap malam mungkin boleh menjejaskan fungsi otak. Oleh itu, sangat penting untuk memastikan persekitaran tidur yang kondusif supaya bayi mendapat kualiti tidur yang diperlukan.

Begitupun keperluan tidur antara seorang bayi dengan yang lain tidak sama. Panduan di bawah adalah secara umum keperluan tidur seseorang bayi dan jika mereka tidak dapat tidur secukupnya, anda dinasihatkan mendapatkan pandangan pakar.

Tidur bayi baru lahir hingga berusia tiga bulan.

Bayi dalam lingkungan usia ini memerlukan tidur antara 16 hingga 20 jam sehari dalam jangka masa antara satu setengah jam hingga lima atau enam jam setiap kali pada siang hari. Ketika ini, waktu makan dan tidurnya akan bersilang. Ada bayi yang tidur sepanjang malam apabila mereka berusia empat atau enam minggu tetapi itu bukan kebiasaannya.


Tiga hingga enam bulan.

Daripada usia tiga hingga 12 bulan ke atas, bayi akan tidur antara 14 hingga 15 jam secara keseluruhannya. Mereka cenderung untuk tidur antara enam hingga lapan jam pada waktu malam dan akan terjaga sekurang-kurangnya sekali dalam tempoh waktu itu dan perlu ditenangkan, disusui sebelum dia tidur kembali.


Bayi akan tidur sekejap (nap) antara sejam hingga dua jam pada waktu pagi, tengah hari dan petang.

Enam hingga 12 bulan.

Kanak-kanak dalam usia ini selalunya tidur sekejap, iaitu dua kali dalam tempoh tiga hingga empat jam dan akan tidur untuk 11 jam pada waktu malam. Jika mereka tidur selama 12 jam pada waktu malam, adalah mencukupi mereka tidur sekejap untuk sejam ketika waktu pagi dan petang.


Satu hingga tiga tahun.

Selalunya mereka tidak lagi tidur sekejap pada waktu pagi. Waktu petang pula mereka juga akan tidur sekejap dan selalunya bertahan untuk tiga jam saja. Jumlah masa tidur mereka yang diperlukan ialah antara 10 hingga 13 jam tetapi faktor lain selalunya mengganggu kualiti masa tidur mereka seperti menggigau atau sakit gigi.

Tiga hingga 12 tahun

Pada usia ini tidur sekejap jarang dilakukan dan jangka masa tidur pada waktu malam juga menurun sehingga 12 jam untuk kanak-kanak pra sekolah manakala 10 jam untuk kanak-kanak pra remaja.

6 kawan BabyIbu berkata-kata..:

DYLA said...

thanx utk info ni, sblm ni sy risau baby sy mmg tak baper suka tdo siang, tpi dia suka tdo mlm hari...

anyway, nice reading your blog!

aMLiNsHaH said...

yana,
i've been looking for this articel quit long time ago tapi tak jumpa yg memuaskan hati.lega sket dh bace entry ko nih.sblm ni risau gak ngan farees yg suka sgt tdo...hehehe!

Anasfadilah said...

hahah kelakar je bila bace

baby riang ceria di waktu pagi

ini kes Ziyyad la ni

kul 6 pagi siap bangun

terkekek ketawa la,nak main la,nak sembang la

saya make up,dia tengok sambil ketawa

nakk oii,mama makeup cantik bukan badut la nak ketawa-ketawa

nak tak nak,layan je lah kan..pasal waktu siang dah kami pi kerja,balik petang Ziyyad dah nak tido.

BabyIbu said...

Dyla..tq 4 visting..baby kan macam2 peel..

Nana..nape tak cakap..hehe..dah lama ada..cuma tak sempat nk post..

Dila..cutenya Ziyyad..die ingat nak pg jalan kot..hehe

Mama Safiyyah said...

cutenyaaaa gambar tido

Zanna_MamaBatrice said...

betul yana
qualiti tido yg baik mempengaruhi anak2 kan
sebab tu ada bebudak nie akan mengamuk kalau x cukup tido...
kalau cukup tido
diorg akan relaks jer....
kita pun senang kan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Widget By Devils Workshop