@ Timang tinggi-tinggi, sampai cucur atap..

Tuesday, December 9, 2008

Timang tinggi-tinggi
Sampai cucur atap
Belum tumbuh gigi
Sudah pandai baca kitab

Apa maksud timang?
Timang ni maksudnya
kita pegang ketiak anak itu kemudian kita lambung dia secara perlahan-lahan.


Kelebihan Bertimang
  • Anak yang sering ditimang akan mudah bertutur dengan baik
  • Anak juga berpeluang membina kemampuan yg dipanggil daya proprioception *
  • Mewujudkan ikatan yang lebih erat antara ibubapa dan anak
  • Anak yang ditimang turut mendapat stimulasi sentuhan,rasa gembira dan sekaligus membina otot-ototnya
* (The ability to sense the position and location and orientation and movement of the body and its parts)

Kaedah-kaedah yang perlu diamalkan

  • Timang anak bila-bila masa yang boleh
  • Lakukannya secara perlahan (ada anak yang mula2 gayat )
  • Mula dengan membuai anak ketika tidur (ini juga sejenis timangan)
  • Jangan lambung tinggi sangat dan jangan lepaskan ketiaknya
  • Jangan goncang anak dan juga lehernya (Kesan goncang anak)
  • Semasa menimang anak, berzikirlah atau dengarkan anak suara yg merdu dan mesra.

10 kawan BabyIbu berkata-kata..:

MeL said...

hi yana..slm kenal jgk, suke baca ur blog byk infolah ;) dl masa i nk kena caesar i baca experience u hihi..besar da ammar kiss2 for me ;)

aFkaR'z said...

ooo patutlaah zulfan susah betul nak bercakap sebab dia mmg takut betul kalo kita nak menimang dia...

BabyIbu said...

Mel..Ammar pun send kiss kat MeL jugak..muah2

Afkar'z..timang slow2..ada baby gayat..ammar dulu gayat gak..lama2 ok..tp takdela pandai cakap lagi..cuma bunyi2 bu, ba , ma..camtu jelah..

Mama Safiyyah said...

best timang anak pastu dia gelek terkekek2....

miela77 said...

takut gak nak timang...baby qis lasak...kang berdentum kebawah lak...

Puan Iza said...

Budak2 kalo kena timang tinggi2 nie mmg dorang suka...

Puan Iza said...

kan main lagi senggih ammar bila kena timang yea....

Zanna_MamaBatrice said...

batrice sgt suka di timang
kecik2 larat ler nak menimang
bila dah besar nie
aduhai...cam nak patah jer tangan tu ngangkat dia......

satu lagi...
menimang anak nie
built confident dlm diri anak dan keberanian

miela77 said...

baby qis cukup suka ditimang..mengekek2 gelak

me n de alisha said...

Ish tak larat nak timang Alisha selalu.Alisha bam bam sikit ...hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Widget By Devils Workshop