@ Tips..Madu Untuk Bayi

Monday, November 2, 2009

Madu tidak digalakkan untuk anak bawah setahun..ini adalah kerana madu mungkin mengandungi spora Clostridium botulinum..benda ini tidak mendatangkan sebarang masalah kepada orang dewasa tetapi boleh menyebabkan botulism (sembelit, kurang selera makan, penghisapan yang lemah (weakened sucking) dan kelesuan) kepada bayi. Sekiranya serius..perkara ini boleh menyebabkan pneumonia dan penghidratan..ada doktor yang membenarkan pengambilan madu seawal 8 bulan tapi kebanyakan menyarankan setelah genap setahun...

12 kawan BabyIbu berkata-kata..:

tifa said...

OOO ye ke camtu ... x tau pun. Saya ada jugak bagi anak makan madu.
Thanks for the good info.

eezah said...

ada jugak dengar pasal info ni..TQ sebab ingatkan semula..:D

Putra Mama said...

ooo... x tau la plak.. ank sy sblm setahun sy dah bg madu sbb die slalu ader kahak n batuk.. mak mertua sy yg srh..

CuTeMiUt78 said...

ha'ah.. ada gak dgr info ni...

zh-ena said...

tak tau la plak..sbb ena dgr ckp mak ena klu bby batuk kuat sgt pastu lambat baik bg madu skit kat bby..buka byk la secolek kat jari bg rasa skit kat bby.

alhamdulillah mmg mujarab la..

Drama Mama said...

haaa betul! abah saya jugak ada gitau the same thing baru ni. :-D

Oyis said...

yup... mmg aisyah kita x pernah bg lg madu, sbb nya takut dia sakit perut. ada sedara yg belajar kat al-azhar ckp benda ni. dia kata, madu mmg elok utk kanak2, tp utk baby x bole bg, sbb 'panas'.

Elyn said...

owh baru tau madu tak elok tuk budak bwh setahun... tq yana!!

KimiLeaKhalif said...

thanks 4 the info...lea baru beli madu..ingatkan nak beri kpd anak lea yg berusia 4bulan tuh...tp nampknye, kena tunggu till die setahun lar gamaknye...

mamaAliff @ salmi said...

pasal madu xleh bg kt bby xtau nk ckp..tp kan..kbykan research yg kita baca dar barat kn..

apa yg sy tau..madu adalah makan sunnah..jd bg family sy xrisau sgt utk beri pada bayi sbb mknan baik..cuma xbyk la..kt hujung jari gitu time dia batuk n kahak..alhmdlh mmg mujarab..sbb klu ikut biasa2 org melayu wt..belah mulut sy pangge..slalu bg air zam2, madu n kurma..kan sume2 tu benda2 amalan sunnah nabi..

p.s : juz to share..:)

fazilzura said...

madu mmg sgt bagus tuk bby

fazilzura said...

zr mmg suke kasi akil madu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Widget By Devils Workshop